plauksta plauksta
icon_delna icon_trans icon_facebook icon_facebook icon_twitter
Referendumu likuma grozījumi - otrais mēģinājums
02
Nov
2012

Informācija pēdējo reizi atjaunota 2012.gada 15.novembrī.

Pēc neveiksmīgiem mēģinājumiem panākt vienošanos par grozījumiem likumā "Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu", par ko rakstījām šeit, 2012.gada 11.oktobrī no jauna tika iesniegti priekšlikumi šī likuma grozījumiem.

Priekšlikumu iesniedza septiņi Saeimas deputāti: Zaķis Dzintars (V), Cilinskis Einārs (VL-TB/LNNK), Dombrovskis Vjačeslavs (RP), Dzintars Raivis (VL-TB/LNNK), Bērziņš Gaidis (VL-TB/LNNK), Upenieks Jānis (ārpus frakciju deputāts), Naudiņš Romāns (VL-TB/LNNK).

Priekšlikumi apstiprināti 1.lasījumā (25.10.2012.). Likumprojekts ir atzīts par steidzamu, tas 2.lasījumā tika atbalstīts 2012.gada 8.novembrī.

Opozīcijā esošā apvienība "Saskaņas centrs" aicinājusi Valsts prezidentu šo likumprojektu neizsludināt. Prezidenta lēmums pagaidām nav zināms.

 

1.LASĪJUMS

Iesniegtā likumprojekta teksts

Deputātu balsojums par šiem grozījumiem 1.lasījumā.

2.LASĪJUMS

Debates par šo likumprojektu (Stenogramma), skatot 2.lasījumā

Deputātu balsojums par šiem grozījumiem 2.lasījumā (steidzams).

 

 

Īsumā par priekšlikumu būtību

Aģitācijas regulējums  pirms tautas nobalsošanas

- Likumprojektā tiek definēts aģitācijas pirms tautas nobalsošanas jēdziens un periods, kā arī kārtība, kādā tiek izvietoti aģitācijas materiāli.

- Likumprojekts nosaka aģitācijas kārtību, tajā skaitā arī prasību aģitācijas veicēju atklātībai, proti, ka pirms un pēc katras aģitācijas norādāms aģitācijas apmaksātājs.

- Slēptā aģitācija ir aizliegta (slēpta - ja par aģitāciju ir saņemta jebkāda atlīdzība, tai skaitā jebkuri mantiski labumi, pakalpojumi, tiesību nodošana, atbrīvošana no pienākuma, atteikšanās no kādām tiesībām par labu citai personai u.c.).

- Likumprojektā noteikti aģitācijas izdevumu ierobežojumi: fiziskā persona, juridiskā persona vai reģistrēta jebkuru šādu personu apvienība aģitācijai pirms tautas nobalsošanas, aģitācijas par likumu ierosināšanu un aģitācijas par Saeimas atsaukšanu ierosināšanu izdevumiem drīkst lietot summu, kas nepārsniedz Centrālās statistikas pārvaldes publiskoto aizpagājušā gada mēneša vidējo bruto darba samaksu, kas noapaļota pilnos latos, piemērojot koeficientu 0,00007, uz katru iepriekšējās Saeimas vēlēšanās piedalījušos vēlētāju.

- Likums nosaka arī aģitācijas izdevumu apmēru, ja tautas nobalsošana pilnībā vai daļēji sakrīt ar Saeimas vēlēšanām.

- Aģitāciju nedrīkst finansēt no līdzekļiem, kas tieši vai pastarpināti iegūti no ārvalstīs reģistrētām juridiskām personām un ārvalstu pilsoņiem; kas iegūti no anonīma maksātāja; kas iegūti, izmantojot trešās personas starpniecību.

Tautas nobalsošanas ierosināšana

- Ne mazāk kā vienai desmitajai daļai vēlētāju ir tiesības iesniegt CVK pilnīgi izstrādātu likumprojektu vai Satversmes grozījumu projektu. Katram vēlētāja parakstam jābūt apliecinātam pie zvērināta notāra, dzīvesvietas deklarēšanas vietā pašvaldībā, bāriņtiesā, kura veic notariālas darbības, vai novadā pie pagasta vai pilsētas pārvaldes vadītāja. 

- likumprojekts paredz, ka šādos gadījumos maksa par parakstu apliecināšanu nosaka, ņemot vērā paraksta apliecināšanai nepieciešamās tiešās administratīvās izmaksas, taču ne vairāk, kā pusi no summas, kas likumā noteikta paraksta īstuma apliecināšanai bāriņtiesā.

- Ja tiek nodrošināta parakstītāju identifikācija un fizisko personu datu aizsardzība, parakstus var vākt arī elektroniski, izmantojot Vienoto valsts un pašvaldību pakalpojumu portālu (www.latvija.lv) vai citu tiešsaistes sistēmu.

- Parakstu vākšanai par likumprojektu vai Satversmes grozījumu projektu izveido iniciatīvas grupu (politiska partija/ Biedrību un nodibinājumu likumā noteiktajā kārtībā izveidota un reģistrēta ne mazāk kā desmit vēlētāju izveidota biedrība).

- Ne mazāk kā vienai desmitajai daļai vēlētāju ir tiesības iesniegt CVK ierosinājumu tautas nobalsošanai par Saeimas atsaukšanu (ja vien nav iestājies Satversmē noteiktais termiņš, kad tiesības ierosināt tautas nobalsošanu par Saeimas atsaukšanu nevar izmantot).

- Pārejas noteikumos tiek paredzēts, ka laikā līdz 2015.gada 1.janvārim ne mazāk kā 30 000 vēlētāju ir tiesības iesniegt CVK pilnīgi izstrādātu likumprojektu vai Satversmes grozījumu projektu, bet 10 000 vēlētāju ir tiesības ierosināt tautas nobalsošanu par Saeimas atsaukšanu.

 

Likumprojekta iesniedzēji
Pievienot komentāru
Vārds:*
E-pasts:*
Pievienot